pondělí 15. června 2009

Všechno padá, co létalo

Poslední dobou jsou toho noviny plné. Stačilo, aby spadnul jeden Airbus a hned se dozvídáme o každém zpoždění letadel. Do toho jsem se dneska dopídila i toho, že skoro polovina lidí se bojí létání. Lidi, lidi neblbněte. Jasně, že když spadne letadlo, je z toho pozdvižení, poněvadž umře tři sta lidí naráz. Ale za tu dobu, co se všichni rýpou v jednom Airbusu zemřelo minimálně stejně tolik lidí na silnicích, na hladomor a tak dále...
Hlavně mě s tím létáním fascinuje jedna věc. Teď se rýpeme v tom, jak máme stará letadla atp, ale uvědomuje si někdo, jak máme staré raketoplány? Teď jsem se na kterémsi zpravodajství dozvěděla, že start Endeavouru byl odložen kvůli úniku vodíku. Jako ok, oni to spraví a nic se nestane a tak, ale jakkoliv se létání nebojím, tak do tohohle bych nesedla. Když jen pomyslím na to, že můj telefon je vymakanější než původní výbava raketoplánů... eh. Vy byste snad někdo vlezli do třicet let starého letadla?

Takže strach klidně jo, ale oprávněný. Volně peloženo, do raketoplánu by mě někdo asi musel přemlouvat (ok, jen asi, že ;)), kdyžto letadlo je prostě pohoda. Lidi neblbněte, autem to fakt nepořešíte...

3 komentáře:

Medvídek řekl(a)...

Mám na to poněkud odlišný názor. Procenta četnosti nehod nepovažuju za tak důležitá jako procenta smrtící jistoty, když k něčemu dojde. V tom Airbusu zařvalo během chvilky 228 lidí, je to fiklo. Nikdo nepřežil. Zato při autonehodě to může být všelijak. Člověk může zabít sebe, ale taky někoho jinýho a sebe jen zranit, může dojít k různým stupňům zranění. Když spadne letadlo z oblohy, většinou k tomu není co dodat. Osobně bych do letadla nevlezl ani za nic. :-) Na silnici je přece jen větší šance a leccos má člověk sám v rukou.

Jsem si vědom toho, že můj názor je slovem do pranice, ale tak to má být! Život je plný paradoxů, hm.

Griswold řekl(a)...

No jasně, Méďo, každý řidič auta touží po tom sám sebe zmrzačit, někoho dalšího zabít a když umírat, tak případně ve strašných bolestech. Ale bavíme-li se o čisté úmrtnosti, letadla jsou na tom pořád mnohokrát lépe než auta. Krom toho když má letadlo spadnout, může taky nouzově přistát, a o tom se v novinách nepíše a případná zranění jsou při nouzovém přistání většinou lehká. Krom toho za knipl jen málokdy sedne nažraný debil bez řidičáku.

Ale zpět k raketoplánům - ono tam ani není moc co vylepšovat, výměna počítačů bývá občas provedena a ten ostatní hardware vyměnit prakticky nejde. Proto se jich taky postavilo tolik. Rusové měli svůj Buran ve vesmíru pokud se nepletu jen jednou a bez posádky, a to postavili minimálně čtyři kusy. USA plánuje raketoplány odstavit, dokud nebudou nové, a asi vědí proč.

Janapka řekl(a)...

No tak ad ty auta vs letadla... nevim, asi bych radsi nehodu neprezila, nez zustala zmrzacena, takze i tu auta u me maji minus, ale to je zase jen muj osobni nazor. Letadla mi mimo jine mozna prijdou i ekologictejsi, ale za tim nestojim, klidne si to necham vyvratit, nicmene amm pocit, ze jsem neco takoveho cetla.
A v neposledni rade nehody letadel jsou casto pri pristani apod, zde je relativni sance preziti, pokud si dobre vybavuju, tak tech nehod, kde neprezil vubec nikdo je par... co ja vim, tak concorde, srazka letadel na tenerife, srazka ve vzduchu nad svycarskem a toto... ale statistiky neznam :)

A raketoplany v Rusku? To si rusove spocitali, ze amikum se to nevyplati, ale co kdyby to byl nastroj studene valky, tak si postavili taky, ale jejich raketoplany byly docela zajimave, neb co vim, byly to takove kluzaky, mozna by se mohly vyhrabat... nebo radsi pockame na Ares mozna :)